Tietoa ergonomiasta

Omergonomi_Staende

Näppäimistö ja hiiri
Näppäimistö ja hiiri eivät saa olla aivan pöydän reunalla, jotta näppäimistön edessä on tilaa kyynärvarsille ja käsille. Voit käyttää kyynärvarsitukea, jonka ansiosta pinta on mukavampi ja näppäimistön ja hiiren käyttö sujuvampaa. Varmista, että hiiri ei ole liian kaukana näppäimistöstä.

Pikanäppäimet

Ctrl + C = Kopioi


Ctrl + X = Leikkaa


Ctrl + V = Liitä


Ctrl + N = Uusi


Ctrl + A = Valitse kaikki 

 

Mistä rasitusvammat aiheutuvat?

Nykyisin rasitusvammat ovat arkipäivää monille tietokoneen käyttäjille.

Ihminen tarvitsee liikettä ja vaihtelua, eikä mikään työpaikka ole niin hyvin muotoiltu, että siinä voisi pidemmän päälle istua paikallaan koko päivän altistumatta rasitusvammojen vaaralle.

Rasitusvamman oireita voivat olla esimerkiksi puutumisen tunne käsissä, sormien, kyynärvarren tai kyynärpään jäykkyys ja kivut sekä hartia-, niska- ja selkäkivut.

Esimerkkejä rasitusvammojen syistä ovat väärin muotoillut työpaikat, jotka johtavat yksitoikkoisiin liikkeisiin, ja pitkät työvuorot, joissa samat liikkeet toistuvat jatkuvasti. Tästä ei ole hyötyä kenellekään. Käyttäjälle aiheutuu harmia ja työnantajalle kustannuksia sairauden ja kuntoutuksen seurauksena. 

 

Työskenteletkö oikein?

Jos haluat tehdä työympäristöstäsi ergonomisen, kannattaa varata ergonomiakonsulteiltamme maksuton konsultointi. Heillä on tietoa ja kokemusta erilaisten työpaikkojen ergonomian arvioimisesta. Seuraavassa on muutamia ergonomisia ”ensiapuohjeita”, joita voit noudattaa itse.

Vaihtelu
Vaikka istuisit miten hyvässä asennossa, rasitusvammojen välttäminen pitkällä aikavälillä edellyttää liikkumista ja säännöllisiä taukoja.

Tuoli
Tuoli on voitava säätää juuri omaan työpisteeseesi sopivaksi. Tuolin istuinta ja selkänojaa on voitava säätää toisistaan riippumatta, ja selkänojan korkeutta ja kulmaa on voitava säätää. Tuolin korkeutta on myös voitava säätää. Varmista, että jalkasi yltävät lattiaan ja että tuoli tukee ristiselkää hyvin. Istu tukevasti niin, että 2/3 reidestä lepää istuimella. Säädä ensin tuoli sopivaksi. Säädä sitten pöytä niin, että se sopii sinulle istuessasi tuolilla.

Pöytä
Pöydän korkeus säädetään niin, että kyynärvarret ja kädet lepäävät pöydällä tai kyynärvarsituella. Tarkista, että istut selkä suorana. Kun pöytä on säädetty oikein, selkää ei tarvitse taivuttaa yltääkseen pöydälle eivätkä olkapäät nouse ylös liian korkean pöydän vuoksi.

Näyttö
Aseta näyttö niin, että heijastuksia muodostuu mahdollisimman vähän. Varmista, että näyttö on suoraan silmien edessä: päätä ei pidä joutua kääntämään sivusuunnassa. Pääsääntöisesti näytön korkeus määräytyy niin, että näytön keskikohta on 15–30 astetta silmää alempana. Siksi varsinaisen tietokoneen eli keskusyksikön ei pidä olla näytön alla. Kasvojen ja näytön välisen etäisyyden pitäisi olla noin 60–80 cm, näytön koosta ja näöstäsi riippuen.